Handout and materials: Introducción a la ficción

Introducción a la ficción

1. Título: Debe anticipar tanto el conflicto corno el desenlace. También ha de causar interés en su lectura.

2. El autor, los autores:

I. El "autor explícito": Gabriel García Márquez; nació en Aracataca, Colombia, el 6 de marzo de 1928. Ganó el Premio Nobel para literatura en 1982. Estamos hablando del hombre real que puso pluma sobre papel, o que se sentó frente a una máquina de escribir para componer esta obra.

2. El "autor implícito": éste es la personalidad detrás de determinada obra La mayoría de las veces, los distintos "autores implícitos" de las distintas obras de un mismo autor son muy diferentes. Wayne C. Booth (The Rhetoric of Fiction, 1961): "Our present problem is the intricate relationship of the so-called real author with his various official versions of himself

We must say various versions, for regardless of how sincere an author may try to be, his different works will imply different versions, different ideal combinations of norms. ...so thewriter sets himself out with a different air depending on the needs ofpardcular works' (p.71; emphasis added). Es fácil confundir el "narrador" con el "autor implícito". Booth dice lo siguiente en cuanto a ésto: "...we have no term for this created "second self' or for our relationship with him. None of our terms for various aspects of the narrator is quite accurate. "Persona," "mask," and "narrator" are sometimes used, but they more commonly refer to the speaker in the work who is after all only one of the elements created by the implied author and who may be separated from him by large ironies" (p. 73).

"The 'implied author' chooses, consciously or unconsciously, what we read; we infer him as an ideal, literary, created version of the real man; he is the sum of his own choices' (pp. 74-75; emphasis added).

3. El lector y las entidades de cualquier lectura:

LAS ENTIDADES DE CUALQUIER LECTURA

Autor explícito
Autor implícito
Narrador(es)
Protagonista (y demás personajes)
Lector ideal
Lector real

Wayne C. Booth: "In any reading experience there is an implied dialogue among author, narrator and other characters, and the reader. Each of the four canrange, in relation to each of the others, from identification to complete opposition, on any axis of value, intellectual. aesthetic, and even physical" (p. 155; emphasis added).
4. El marco: ver el "Vocabulario mínimo para el estudio de la prosa" en el handout: es el pretexto por el cual el narrador cuenta su cuento: Marco realista, ... marco cerrado/abierto, etc. Ver también el ejemplo que está en la página cinco del handout.

5. El (la) protagonista: el/la personaje principal; el individuo de quien se trata el cuento, sin él no hay cuento.

6. La caracterización: se realiza haciendo dos cosas fundamentales:
1. Nombrar (Como Adán: "nombrares crear")
2. Darle al personaje un determinado conjunto de características consistentes (coherentes).

7. El tiempo (y el espacio):
1. Objetivo
[No "c" in the spelling!]
2. Subjetivo

8. El "punto de vista" y la "focalización":
1. Primera persona
2. Segunda persona (raras veces se usa; Aura de Carlos Fuentes)
3. Tercera persona
4. Omnisciente o limitada
5. ¿Un "narrador fidedigno" o un "narrador no digno de confianza"?
6. La Focalización: a. El focalizador. la persona que ve en contraste con la persona
que cuenta.
focaliza? b. Lo focalizado: ¿cuáles son las limitaciones dei focalizador? ¿qué es lo que él

9. El tema: The author/reader's interpretation or moral view of the actions and situations presented by the story. Themes are not expressed in so many words in the text by the author, but are the dominant, abstract, ideas behind the conflict. A theme is not a single word, however, but a word within a specific context: not "love" but "love for another man's wife..."